Thursday, December 10, 2009

Pisang: Antara Realiti & Fantasinya..........

Semlm pas keja, KM singgah pasar malam. Di pasar malam, selalunya mcm2 org jual. KM tertarik org yang menjual hasilan kampung seperti ulam-ulaman, sayuran & termasuklah pisang. Bila tgk pisang2 yang dijual, KM terfikir betapa manusia itu tidak tahu semuanya. Sebab apa, jika disuruh KM kelaskan jenis2 pisang2 tu, sure KM tak tahu.

Di Malaysia saja ada berpuluh jenis pisang rasanya. Dari yang selalu kita dengar seperti pisang Mas, Rastali, Berangan, Awak (pisang Saya xde kan?), Embun, Tanduk, Rastali hinggalah jenis yang jarang dengar atau xpenah dengar seperti Pisang Lidi, Serendah, Susu, Kapas, Putar, Nipah, Talang dll...

Jika dibuat pertandingan mengkelaskan jenis pisang, KM cepat2 mengaku kalah. Anda bagaimana? Tahu atau tahu makan ja? Hehehe.......

Satu masa nanti, bila anak2 tanya kita:

PISANG PA NI BAH? (kena baca cam nada iklan raya Petronas)

kita mungkin akan jawab:

ENTAHLA NAK....

Realitinya, satu generasi ke genarasi akan mula xkenal hasil maksum dari bumi sendiri mcm KM. Walaupun mengenal pisang itu bukan syarat wajib nikah atau untuk masuk Universiti tp sekurang2 satu pengetahuan juga..hehehe...

3 comments:

onniey84 said...

suka sangat dengan kerepek pisang..

Dee said...

aku pun x kenal..tau pisang montel n emas je..slalu gak cari pisang awak nk buat pengat pisang..tp fail..aku x kenal walau laki aku dh describe..tetap aku tya si penjual ni pisang apa..hehehe..

cHeRyNa PiReS said...

sha pon tak pandai. tp setiap kali gi kedai...berulang tanya ibu sebab takut nanti apa2 jadi tak sempat nak tanya. sama macam ikan...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin