Sunday, April 8, 2012

TUNAI sangatlah penting....

Jam sudah hampir pukul 3 pagi....KM tengah melayan game La Liga antara Zaragoza dengan Barca...kemenangan Barca pagi ni pasti akan terus memberi tekanan kepada pendahulu liga, Real.

Yang penting nak ceritakan di sini, bekerja sendiri walaupun memakan masa yg panjang tetapi tiada tekanan, jiwa tak stress. Tiada sapa yang menekan kita di sana sini. Kita tak sakit jiwa ngan sesiapa. KM mulakan hari ni sejak kol 10 pagi tadi. Bermula di kedai nasi beriani di Bertam, Kepala Batas. Entah apa nama, tak ingat tapi dah beberapa minggu tak makan so pagi ni dah berjanji ngn Cikgu Watie.

After makan, menyusun satu persatu kedai, mencari stok barang. Hampir kol 4 petang baru selesai setelah hampir RM seribu dihabiskan & kereta pun ketat ngan stok. Tiba di kedai, supplier plak datang. Nak ambil order baru & collect hutang. Nak RM500 tanpa maklumkan lebih awal. Sesak juga KM sebab tak bersedia & satu ATM kad yang ada duit plak tertinggal dalam poket kat rumah.

Tapi Allah Maha Kuasa & Dia menolong KM dengan menghantar bantuan di saat itu. Kebetulan waktu itu penyumbang dana call & alhamdulilah 15 minit, duit sampai & kredit dijelaskan. Kalaulah KM terpaksa menangguhkan pembayaran tadi, ia mungkin akan memberi gambaran yg tidak baik perniagaan KM di mata supplier. Sedangkan salah dia sebab tak remind awal nak datang. Jika tidak, dah tentu KM akan sparekan duit untuk payment tu. Lain kali, dia cakap akan call dulu sebelum datang. Anyway, dia gembira sebab KM order kasi tambah sama dia...hehehe..

Untuk pengetahuan, bisnes macam KM yang masih baru & belian stok banyak secara tunai, keperluan tunai di tangan sangat penting. Tanpa atau kurang tunai, pasti sukar kita tok menambah stok perniagaan. Untuk prepaid/topup, KM perlukan sekurang2nya RM200 untuk tujuan tu. So, cash di tangan memang penting.

Hari ni (dah kol 320 pagi Ahad ni) kedai KM declare tutup untuk setiap Ahad sebab KM & family perlukan juga masa berehat.  Mungkin kedai saja yg tutup tp urusan perniagaan tetap berjalan. KM akan kuar juga untuk urusan mencari stok. Membayar duit kepada orang yang meletak barang consigment.

So, KM pun nak pi berehat dah...free nanti KM tulis lagi....CHOW!!!!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin