Wednesday, November 18, 2009

Anak ku dah bertaubat.........

Di kalangan kanak2, ada beberapa tabiat yg sukar dibuang. Antaranya minum pakai botoi. Rasanya antara blogger pun ramai yg masih menghisap botol wpun dah pergi sekolah rendah hehehe....(ayat serkap jarang). Ada sesetgh tu siap bawak botol gi sekolah...minum sorok2 time rehat tp bukan KM la hehehe.

Masalah ketagihan botol ni berjangkit pd Budak Kacak. Wpun dh lama berhenti susu tp tabiat minum Milo pakai botoi masih diteruskan terutama selepas pulang dr sekolah. Memandangkan usianya akan mencecah 5 tahun Disember ni maka KM sama Mem perlu menghentikan tebiatnya itu.

Caranya ialah menggunakan psikologi. Kami katakan pada dia jika berterusan kakak menghisap botol maka pertumbuhan kakak akan terencat, jadi kenit, xbesar2 (Psikologi itu bukan tujuan menghina sesiapa sama ada yg hidup mahupun yang telah meninggal). Siap gunakan gambar2 seperti di bawah tu. Beberapa hari dipsiko, akhirnya Budak Kacak termakan umpan & menyakini kenyataan itu. Akhirnya, dia mengaku untuk bertaubat dr gejala "Kebotolan" dan dia sendiri mengambil botol buruk yg digunakan lantas terus melemparnya ke dalam tempah sampah.

Sekian, terima kasih.



7 comments:

Nik Mohd Afiq said...

bgs gk bt mcm tu..tp mgkn ble die dh bleh berpikir skit..terangkn sec rasional terhadap sesuatu larangan..kurangkn sec psikologi..bimbang2 diorang akn terbiasa smp besar..

mamarempit said...

Smlm abg ensem mama jerit nk susu..mama kate stok susu cukup tuk malam kang je....mama pakse minum koko HPA...dlm merungut2 abeh gak sebotol..smpi telelap...

ni balik keje nt...tatau la nk belikan susu ke idak....pening ni...kalo beli...kompom dia nk membotol/menyusu lagi...kalo tk beli, malam nk tido....sure dia tk lelap....slagi tk dapat susu+botol+entel....

cam ne KM...dh puas psiko kan dia

Aspalela said...

calitkan lipstik kat puting botol tu...kata kan itu darah!

boleh tak?

tipahvogue said...

KM perli tipah ekkkkkkkkkk?? cam tetawu jek tipah pernah isap botol sampai masuk darjah 1! isk!! maluk arh gini!!! huhuhuhu

Masy said...

biasalah isap botol smpi skolah lalalalalaala

kak wos said...

perghh KM nih bukan takat pandai bg nasihat.. saiko kan org pon pandai kan?
wakakakaka!!!

Dee said...

mimi hya minum di mlm hari je..kt umah bbsitter..susu x minum..botol pun dh kena buang..ngan mamanya je masih ngada2..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin