Sunday, August 9, 2009

Betulkah Rakyat Diutamakan? Atau Sekadar Retorik Menyedapkan Perasaan??

Khamis lalu, KP MOH yang bertanggungjawab terhadap perkembangan wabak H1N1 mula marah2 terhadap rakyat bawahan yg mula memenuhi hospital2 kerajaan utk melakukan pemeriksaan kesihatan. Katanya rakyat terlalu panik utk dtg melakukan pemeriksaan hingga menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung kos yg tinggi. Utk pemeriksaan penuh bagi mengesan jangkitan H1N1, kerajaan terpaksa menanggung kos lebih kurang RM180 bg setiap ujian. Katanya, kalau betul2 mempunyai tanda2 positif barulah datang utk pemeriksaan. KM dgn nada marah ingin menjawab balik terhadap mamat yg bernama Mail Merican itu termasuk Menteri Liow itu beberapa soalan:

1) Wabak ni bukan sebarangan penyakit & ia melibatkan nyawa manusia. Ia dah membunuh ramai orang termasuk di Malaysia sendiri (hingga entry ini ditulis sudah 26 orang terkorban). So amatlah wajar utk semua rakyat yg waras utk merasa bimbang sebab belum ada pihak yg berjaya menghasilkan vaksin utk menentang H1N1.

2) Penyakit ini juga unik kerana ada pesakit yg hanya masuk ke hospital sehari dua & terus meninggal dunia. Tak perlu tanda2 atau siptom2 seperti yg diberitahu, terus boleh padam. So, siapa yg tak rasa gementar? Kalau Ultraman ada pun dia akan rasa gementar heheheehe.

3) Takkan dgn hanya kos RM180, kerajaan susah merungut kos membebankan? Bagaimana dgn slogan keramat PM Najib "Rakyat didahulukan, Pencapaian Diutamakan"? Bagaimana dengan duit rakyat yg sebelum ni kerajaan bazirkan utk projek2 yg tidak memberi faedah kepada rakyat? Bagaimana dengan duit2 rakyat yg kerajaan habiskan utk memancing undi di tiap2 kali pilihanraya kecil? Bagaimana dgn duit2 yg bini2 menteri gunakan utk bershopping sakan di luar negeri?? Pernahkah fikir ttg soal membazir utk perkara2 begitu?

Sebenarnya banyak lagi yg KM nak hamburkan pada pihak2 yg bertanggungjawab ini tp KM deserved utk masa2 akan dtg. Panjang2 pun org boring nak baca. Sebelum abis entry ini, korang layanla gambar dibawah dgn soal, Apakah yg org ramai atau media2 pro kerajaan akan ulas jika yg terpampang itu gambar Anwar Ibrahim or TG Nik Ajiz? Fikir2kanlah..........


6 comments:

CiK AiDa said...

btul abg km!!diorng ni propa jer lebih...cuba kalu family sndiri yg kena wabak tue..tak menggelabah ke diorng?diorng nie pndai ckp jer..tp tak rase apa rakyat rase...kdg2 geram gak!!sape yg tak syg nyawa??ada ke org nk mati mcm tue jer...huh!!

Dee said...

aku dh tgk..wah nk lawan sapa besar kot..patung emas ke replika kt depan tu..

psl kos tu boleh ar bising..sbb yg mati tu rakyat biasa..cuba kaum kerabat depa..hmm..melenting x hengat punya..

mRs.aJaQue said...

xkena batang idung sendiri..
xkena pada keluarga mereka..
tu sedap mulut je bekate2..
wah2...over la pulok..

.::WaNiE::. said...

i dont even know which part of rakyat yang didahulukan..

oh i know..mintak duit rakyat didahulukan..hihihih

Zyma Saad said...

KM....Ketua Menteri...erkkkk. Ehhhh, lagi sedap panggil Ketua Musollah. hehehheh....lebih afdal. :)

Pak Menteri semua tu hanya b`lakon baik je. Depan rakyat....

Belakang rakyat.....sendiri mau tau la. CORRUPTION sana sini.
Rakyat dah lama ditindas, tu pun kerajaan cakap rakyat cukup makan hidup senang lenang. Bukan semua yg mampu hidup senang. Klu tak, kenapa bersepah2 peminta sedekah, peragut jalanan dan sbgnya. Bangsa apa? KM pasti tahu jawapannya,kan. Sy tak perlu cakap....

Harga barang naik, harga minyak juga ikut naik, gula utk rakyat di"hilang"kan.....lepas ni apa pulak ye??

Malam Merdeka nanti .....kita tgk bangsa apa yg t`byk bakal disumbat dlm LOKAP? Ditangkap BASAH, DADAH, ARAK dan sebagainya.

Itu akan m`buktikan "SATU MALAYSIA - RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN."

:)

KM said...

Cik Aida- golongan rakyat marhaen ni sbnr xde harga pun. Cuma yg penting sokongan utk mengekalkan kuasa ja..

Dee- Ko tgk, ko tak rasa semangat ke? Semangat 1 Malaysia hehehe...

mrs.ajaque- suara rakyat tu hehehe....

wanie- itu yg sebenarnya.....hehehe

zyma saad- KM sokong hehehe..........

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin