Thursday, July 12, 2012

Rintihan di malam Jumaat.....

KM kira org yang selalu cpt meningkat naik dlm negara, masyarakat mahupun dalam komuniti pekerja, antara sifatnya ialah suka memutar (tak semuala). Orang begini pandai memanipulasi keadaan & situasi org lain. Ligat dalam membuat percaturan berdasarkan situasi semasa. Pandai berpura2 & bahaya dalam kata2.

Berhadapan org2 macam ni, memang mematah semangat KM. Yang ada cuma jasad saja yg terus berkerja tapi jiwa sudah tiada. KM mungkin tak pandai berterus-terang & belum ada kekuatan utk berterus-terang. Tapi syabas kepada my colleague yg telah MELEDAK!!! Keberanian anda, KM tabik!! Anda tidak membiarkan salah laku berterusan....biar ada orang tahu, ada antara kita yg tidak berdiam saja...

Ceritanya mudah...bagaimana mahu jadi adil kalau kita DOUBLE-STANDARD?? Bagaimana mahu jadi orang dihormati kalau kita menilai orang mengikuti FAVOURITISM??

KM bercakap sebagai antara MANGSA saja....Bila KM cuti pasti ada bisik2 bertanya kenapa KM bercuti? Sakit? Sibuk dengan kerja lain?? Saja2 ?? Malas??

Tapi yang pasti KM bercuti atas cuti tahunan atau cuti sakit!!! Kalau dah habis cuti...KM tak bercuti...betul tak cik kerani cuti yang budiman?? Tapi KM juga yang selalu jadi mangsa....

KM ingin memulangkan buah keras kepada yg suka bertanya....Bagaimana dengan mereka yg bercuti tanpa ada kelayakan cuti??? Patutnya bleh kena potong gaji tu tapi alasannya kita kena faham masalah mereka...Aiitt jawapan camtu bleh ke?

Bagaimana plak yg suka tipu cuti?? Ambik cuti tanpa rekod atau merekod cuti secara salah!!!...Ini ibarat kuman di seberang laut nampak tapi gajah depan mata buat2 tak nampak hehehe...betulkan cik Karam???

Banyak lagi yg berbuku tapi malas nak berbasa-basi dengan sikap begitu...kita ibarat mentimun...digolek, dilambung akhirnya sakit itu milik kita jua....

Cuma bersabar dengan keadaan & melihat kemampuan kita untuk bertahan....Kalau dah tahan nanti aku MELEDAK juga....

Anyway syabas sekali to my colleague...i think it's great move!!! Anda berani...aku??? hahahaha....i simpan bedilan!!!!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin