Tuesday, July 7, 2009

Buah..buah..mai..mai...

Tahun ni, musim buah alhamdulilah, byk sekali hasil yg Allah kurniakan pada manusia. Di tepi2 jalan, di pasar2, di pasar malam byk sekali orang meniaga buah-buahan. Durian, rambutan, manggis, langsat antara yg paling byk mengambil tempat.


Bagi yg ada kebun, hasil yg ada mungkin melebihi keperluan. Mungkin ramai yg jadi tokei segera. Bagi yg takda, tak perlu risau. Banyak yg bleh beli kat pasar. Janji duit mau ada. Penawaran buah-buahan tahun makin byk ekoran kemasukan buah-buahan import terutama daripada Thailand.


Musim buah-buahan ni, ramaila ahli keluarga yg jumpa jalan balik ke kampung. Kalau dulu time raya je nampak muka tp sekarang ujung minggu dh tersenyum sipu. Kalau boleh jgnla begitu. Jangan semata2 ada habuan baru nak menjenguk keluarga di kampung. Eratkan silaturrahim itu takpa mengira masa.


Time gini, ramai la yang jatuh sakit akibat terlebih makan. Demamla, tekanan darah naikla, diabetes pun naik. Pendek kata, doktor pun tersenyumla juga time gini. Masyuk..masyuk...

3 comments:

Dee said...

lawak siot gambar yg last tu..mana hang dpt? wakaka..hang kot tu..

azreen said...

potong stim jer nengok gambar yg last tu.....dah la 3 tahun tak dpt makan durian/rambutan/manggis....uwwwaaaaa!!!!!

I - s Y a said...

huhuhu...musim buah mengerat silaturrahim..;p

gamba bapak sape la kena curi ni..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin