Monday, August 16, 2010

Kat mana ada restoran/kedai makan yang buka bulan posa ni ekk?


Bila sembang bulan Ramadan, sepatutnya peniaga makanan Muslim ni patutnya lebih peka utk menghormati bulan puasa ni. Dah jemu dah kita dengar ada segelintir peniaga makanan yg masih jual makanan kepada org yang tak posa. Apa tidak kalau kedai nasi campur Melayu beroperasi kol 10 pagi. Ramai sangat ke pelanggan bukan Muslim yg datang ke kedai dia sebelum ni?


So far, tinjauan rambang KM pada weekend yg lepas kira ada sikit perubahanla. Ada kedai roti canai Melayu yg tahun lepas meniaga strait di pagi hari, tahun ni dia tutup. Selain tu, xnampak kedai2 makanan Melayu yg beroperasi sebelah pagi. Ada juga motor banyak parking depan kedai sebelah tengahari walaupun kedai tu nampak buka sebelah pintu ja. Kalau dia sorok2 meniaga itu KM tak pastila.

Bila sebut kedai makanan Muslim yang tak reti bahasa meniaga di bulan posa, KM terkenang restoran nasi kandaq. KM pun tak pasti apakah selama 11 bulan dengan 24 jam beroperasi mereka2 ni masih lagi tarak untung? sampai bulan posa pun meniaga 24 jam? Cawangan berpuluh2, takkan tak untung lagi mamak?

Di Kedah, sejak tahun lepas kerajaan negeri dah kuatkuasakan larangan kepada kedai/individu Muslim menjual makanan sebelum kol 3 petang. Restoran nasik kandaq pun terpaksa follow rule ni, baru padan muka. Pendek kata, walau 1Malaysia sekalipun prinsip kita, penghormatan pada agama itu perlu. Apapun alasan kita, meniaga di awal siang hari di bulan posa membuka ruang2 untuk segelintir dari kita untuk tidak berposa.

* KM tahu ada segelintir manusia yg sejak kecik sampai tua, posa dan dia macam jauh panggang dari api. Kata orang memang tak posa langsungla..............



2 comments:

Dee said...

mmg ada org cenggitu..siap yg kutuk puasa kt FB pun ada..eh..gmbr dh cantik..ada perubahan..

KM said...

dee-malas posa memang terang dosa tp mengutuk syariat posa ni dibimbangi merosakkan akidah........gambar cantik? well u know me hehehe.....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin