Wednesday, April 16, 2008

Hari-hari yang ketandusan...

Dalam menempuhi hari-hari kehidupan, manusia kadang2 dilanda kebuntuan/kegersangan idea @ buah fikiran. Menyebabkan manusia hilang bunga-bunga penciptaan @ pergerakan minda. Beberapa harinya aku mengalaminya. Buntu, kelabu untuk mengutarakan sesuatu yang boleh dibincangkan bersama.

Sebenarnya, 2 malam yang lepas ada idea yang datang untuk membantu sesama manusia (dengan kadar yang mampu). Kadang-kala terfikir mengapakah kita tidak boleh spend RM1 sehari untuk menolong orang lain yang memerlukan. RM1 bukanlah besar sangat sebab segelas milo air mungkin lebih mahai dari nilai itu. RM1 sehari @ RM30 sebulan mungkin tak banyak tapi bleh disumbangkan pada fakir miskin ke, pelajar2 susah ke, anak yatim ke, org tua2 ke etc.

Banyak lagi cara yang boleh kita fikir untuk membantu sesama manusia. Kdg2 cuba kita fikirkan, naluri manusia sebenar mahukah dia berada dalam kesusahan? mahukah dia meminta2? Sebenarnya zakat, sedekah, derma dan seumpamanya ni jalan menyuburkan harta benda kita. Kalau tak percaya, cubala tapi biarla ikhlas mendapat keredhaan Allah bukan untuk menunjuk2. InsyaAllah....bermulala dari sekarang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin