Friday, April 11, 2008

Tabiat Mudah Menabung/Berjimat Part I

1. Berhenti merokok
“Saya berhenti merokok sejak pengumuman harga baru rokok. Saya berjaya menjimatkan RM20 seminggu.” --Mohammed, Pengawal Kredit. Umur: 28
#Usia lebih panjang dan dapat menjimatkan RM1,040 setahun!


2. Membawa bekalan ke tempat kerja
“Biasanya saya bawa bekalan makan tengah hari ke tempat kerja tiga kali seminggu. Saya dapat berjimat kira-kira RM30 seminggu.”--Soh Guat Ha, Akauntan. Umur: 36
#Bawa bekalan makan tengah hari dari rumah dan anda boleh menyimpan RM1,560 di bank tahun depan!


3. Cuci kereta sendiri
“Mengapa hantar kereta untuk dicuci jika anda ada masa untuk melakukannya sendiri pada hujung minggu? Pengusaha tempat cuci kereta mengenakan bayaran RM9 sekali cuci – ini bermakna anda boleh menjimatkan RM36 sebulan dengan mencuci sendiri kereta anda. Kerja mencuci itu pun satu riadah juga dan untuk senaman yang lebih baik lagi, cubalah kilatkan sendiri kereta.” --Khairi, Eksekutif Pembangunan Perniagaan. Umur: 26
#Mencuci dan mengilatkan sendiri kereta anda membolehkan anda menabung RM1,872 setahun yang lama kelamaan menjadi lebih banyak.


4. Beriadah di rumah
“Saya telah membatalkan keahlian saya di sebuah kelab kesihatan. Saya jarang pergi ke sana untuk beriadah. Saya sudah mula bersenam di rumah. Sebagai sebahagian daripada kegiatan riadah, saya berjalan di sekitar kawasan perumahan saya selama 30 minit sehari. Jumlah yang dapat dijimatkan? RM180 sebulan.”--Mahinder Kaur, Juruteknik IT. Umur: 25
#RM180 sebulan selama 12 bulan – akaun simpanan anda bertambah kukuh dalam masa setahun. Anda akan ada RM2,160 dalam akaun itu.


5. Bayar bil kad kredit pada masanya
“Sentiasa bayar kad kredit anda pada masanya untuk mengelakkan membayar denda RM5 kerana pembayaran lewat. Kalau boleh, selesaikan baki kad kredit secepat mungkin untuk mengelakkan caj faedah yang tinggi.”--Ahmad Kamal, Pengatur cara. Umur: 23
#Siapa cepat dia dapat. Membayar bil pada masanya dapat menjimatkan RM60 setahun.


perkiraan hari ini: rajin2 la berjimat sekarang sebab harga barang makin naik....

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin