Friday, September 12, 2008

Ilmu Alam Darjah 4


Buah keludi yang belum dijerukkan

Hari ni dengan murah hati nak KM ajar subjek Ilmu Alam dengan tajuk :Mengenal buah & jeruk kelubi". Hal ini terpaksa dilakukan memandangkan ada segelintir masyarakat kita hari tidak mengenal buah ini. Lebih malang ia berlaku di kalangan masyarakat pribumi yang lahir dan dibesarkan di negara ini. Jika orang Somalia berkata, dia tak kenal buah kelubi bleh saya maafkan. Tapi jika orang kita sendiri berkata tak kenal. Maka amat malang orang itu.

Nama saintifik buah ni ialah Eleiodoxa conferta. Biasanya tumbuh meliar dalam hutan & setahu KM jarang orang tanam sendiri. Buah keludi ni nak kenal mudah ja. Bentuk fizikalnya hampir menyerupai buah salak sebab dari spesis yg sama. Agak masam kalau nak makan mentah. Maka ia sesuai dijerukkan. Nak jeruk ni, bleh cari di kedai-kedai bersesuaian. Jangan sesekali cari jeruk keludi ni di kedai beskal ye. Sure apek kedai akan menyatakan anda gila.

Jeruk asam kelubi

* Artikel ni didedikasikan buat semua khusus seseorang tu yang tak kenal buah kelubi. Nama dia, KM tak nak sebut bimbang mendatangkan aib kepada dia. KM pun kena jaga maruah orang gak. Cuma pesan KM pada dia, rajin2lah mengenal alam sekitar kita. Jangan asyik makan je nanti orang kata kita buruk lantak hehehehe...............

19 comments:

ita.itu said...

setan ko KM..ha amik ko ilang pahala aku pagi2..ko ni mmg kan..siap ko aku anto bodyguard aku ka sana pi sumpit dahi ko..dush..dush

Aidura Sofiee said...

payah nak cari jeruk kelubi. ada tokey jeruk takmo jual sebab harganya mahal. :D

KM said...

Ita- ko terasa ke?

aidura- ait..duduk kt penang pun tak tahu cari ke? berlambak2 hehehe..kalau nak buat bantal tido pun bleh hehehe...

mim.ya.ra.alif said...

aku pn x tau cmne kelubi tu
sbbnya aku x mkn buah salak
tp tau buah salak tu cmne..
hehehhe

.::WaNiE::. said...

Buah kelubi pun xminat ,buah salak pun xmakan

EraNaZeErA.. said...

wuishh...sedap tu buah kelubi tu..yg jeruk jgn ckpler..mmg sedap gila... kalo ko nak tau KM ...kita ni mmg hantu ngan jeruk kelubi...

ni terus terliuq..kena p cari ni

KM said...

mira & wanie- sian ye anak2 sekarang. Byk benda/perkara yg mereka tak tahu ye...

KM said...

eranazeera- Jadi hantu kelubi takpe....Jgn jadi hantu raya je hehehehe...Anyway ada org langsung xkenal kelubi tu ape hehehee...jgn sesapa terasa ye....

KM said...

eranazeera- Jadi hantu kelubi takpe....Jgn jadi hantu raya je hehehehe...Anyway ada org langsung xkenal kelubi tu ape hehehee...jgn sesapa terasa ye....

risanur said...

hubby risa paling minat buah kelubi ni...ngilu rasenye bila pk buah ni dalam mulut...hilang pahala pose utk hari ni...

adam06 said...

wah terliur sungguh...buah kelubi...apa la KM ni...hhhehehe

KM said...

Risa- Bukan nak makan pun hehehe...ushar je...

Yanti- entry KM bukan nak ajak berbuka posa tp sekadar pengetahuan bg yg tak tahu especially org kt Somalia...

dakgilachoc said...

hehe KM..sian kak ita tuh..heheh..by the way thanks..i link u k..

KM said...

dakgilachoc- Ye..KM pun kesian kt dia..kekedg merapu sorang2. Anyway, "i link u' bleh, tp "i lap u' je takleh hehehe....

Aidura Sofiee said...

km, hari tu dok tanya kat tokey jeruk pasar malam area kuala bekah tu jek. tak larat nak pi jejauh.

tmpt lain berlambak le. tmpt tu jek yg tak juai kot. hehehe

۩۞۩ FaHReeN ۩۞۩ said...

kecur tgk buah ni.. huu pose2.. ;)

cHeRyNa PiReS said...

kecur air liur je KM...teringat jeruk kelubi!!!

wanie said...

km..hepp sila betulkan ayat anda ye..saya bukan tak tau..saya kenal jeruk itu..penah cube mkn sekali tapi xkene tekak arr..suke jeruk betik jek :P buah salak lagi lar tak kena tekak:D

KM said...

aidura- ko buat malu kan penang je hehehe.....

fahreen & Cheryna- masa pose je rasa teringin, bila berbuka sure tak makan punya

Wanie- sya tak maksudkan wanie tp org lain la....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin