Tuesday, December 9, 2008

Aku Dah Pulang........

I'M BACK. Tentu ada antara kita yg masih bercuti sempena menyambut Hari Raya AidilAdha. KM ambik kesempatan ni mengucapkan Selamat AidilAdha, maaf zahir batin. Kepada yg berkorban tahun ni, berkorbanlah ngan penuh ketaqwaan & kerendahan hati & jiwa padaNya. Jgn hanya lembu terkorban berpuluh2 ekot tp pada kita langsung takde manfaatnya.


2 hari sebelum AidilAdha, Malaysia dihadirkan ngan tragedi tanah runtuh. Byk yg boleh dikatakan tentang musibah seperti ini. Namun kita simpankan ia menjadi tajuk perbualan hangat di kedai2 kopi. Seperti biasa kita yakin setiap musibah/kerosakan itu datang dari tangan2 manusia. Sapa rasuah dlm projek, sapa kuat maksiat, sapa suka kerosakan & macam2 lagi, kita sendiri jawab.

Sehari kemudian, jalan raya plak makan korban. 10 orang rasa terkorban begitu sahaja bila bas yg dinaiki (mungkin laju sgt kot) terbabas. Seperti biasa, bila disiasat pasti akan timbul kes saman byk, pemandu ada waran tangkap dgn pelbagai kesalahan j/raya & seumpamanya. Kita tanya mereka balik, siapa yang kuat makan rasuah sampai pesalah2 dibiar begitu saja?

Bila ada satu dua tumpuan hangat dalam negara, banyak antara kita lupa permasalahan semasa. Bagaimana ngan kesihatan ekonomi kita & global? Pelan penyelamat baru idea pentadbiran Obama bleh pakai ke utk mengatasi kemelesetan ekonomi AS? Camna ngan harga minyak dunia? minggu lepas menjunam hampir bawah $40 setong. Kerajaan Malaysia mungkin setiap hari bleh tersenyum gembira ngan keuntungan lebih kurang RM20juta sehari ngan kejatuhan harga minyak dunia serta harga yg dijual pd rakyat RM1.90.

Bagaimana ngan anda plak? Ini mungkin masa sesuai utk revision perancangan kewangan tahun 2008 serta sasaran kewangan baru tahun 2009. Dengan andaian keuntungan/dividen/kadar faedah yg lebih rendah tahun dpn, mungkin ini masa sesuai untuk menilai semula perletakan pelaburan anda.

Mengambil strategi Warren Buffet, 'membeli ketika org menjual, menjual ketika orang membeli', mungkin ini masa yg sesuai utk anda meninjau kaunter2 saham yg sesuai utk dipegang. Tp mungkin boleh tunggu lagi sehingga kejatuhan ini benar2 di penghujungnya.

Kepada semua, selamat berkorban, selamat merancang kewangan untuk kalendar tahun hadapan, selamat mengharungi segala cabaran.

* kepada rakan2 yg mengomen entry2 KM semasa KM berkursus, Terima Kasih & Wannakem & akan KM balas tidak lama lagi.... KM lulus cemerlang hehehe......syabas betaji...

8 comments:

cHeRyNa PiReS said...

selamat hari raya aidiladha km...brape byk km korban lembu kali nieh?:D

btw...liv tgh top nieh km...takde komen ke?

dakgilachoc a.k.a nani said...

KM ko korban lembu berapa ekor..xpun tahun ni apa yg ko korbankan? :p

azreen said...

slmt meyambut hari raya korban utk km sekeluarga... :-)

suw said...

wahhh tahniah km..

lulus cemerlang yer :P

Dee said...

selamat ari raya aidiladha buat km sekeluarga..hmm..kdg2 dee pikir subsidi myk tu hanya omokan kerajaan kpd rakyat..sebenarnya nan ado pun subsidi tuh..hehehe..

Kak Piah said...

sebenarnyer kita idop kt mesia nih mmng sedang 'tekorban' ...

ko sajer jer dok sebot2 pasal reger minyak tu.. bg aku naik minyak jer... hmmmm.......

Neeza Shahril said...

Amboi... baru nampak muka dia.. eh! entry dia.. seronoknya jalan lama2 ya.. hehehh..

tentang berita2 gempar tu.. penat dah cakap. Macam KM kata, kalau rasuah banyak sangat, bagi lah komen 900 muka dalam paper pun.. nanti jadik balik... :(

KM said...

Cheryna- KM tak korban thn ni, modai xcukup hehehe....Liv on top tp permainan xmemuaskan hati saya....kurg konsisten.

nani-Thn ni tak korban lembu tp tgh tunggu nak sembelih ko je...hehehe..

azreen- slmt aidiladha...sian ye sambut di rantau org...

suw-t/kasih kembali...nanti KM ajar ko ye...

Dee- salam aidil adha kembali buat Dee sekeluarga...skrg rakyat tgh bayar premium minyak pd kerajaan...

Kak_piah- sian kt kita ye...tp takpe...akan ku tentang habis2an di KT nanti...

neeza_shahril- saya bkn gi jln2..saya g kursus kecemasan...Msia nan indah tp rasuah nan berleluasa...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin