Wednesday, December 3, 2008

Ada perlukan bantuan CPR?

Seperti yg KM dh maklumkan, KM hilang dr alam cyber arini sebab KM attend kursus pertolongan cemas selama 3 hari. Ari pertama, KM belajar pasai pasai Pendarahan (Bleeding). Bab ni paling KM lemah semangat sbb melibat jisim berwarna merah (darah). Tak perlu tgk darah betul2, cukup ngan mendengar cerita bab pendarahan & grafik yg berkaitan sudah bikin KM tak selesa. Berpeluh sejuk je KM pagi ni. Nasib KM berjaya mengawal diri (sure ada yg akan gelak besar bila tahu kelemahan KM ni. Sebab tu KM tak jadi doktor hehehe....).


darah bleh bikin KM fainted
Sebelah petang KM belajar teori & amali CPR, salah satu bantuan kecemasan yg penting dilakukan bila seseorang tiba2 jatuh & nadi tak berdenyut serta nafas terhenti. Korang yang tak tahu pun bleh cuba belajar CPR ni sebab siapa tahu tragedi nak berlaku kan. Sedikit pengetahuan & keberanian mungkin mampu menyelamatkan nyawa org di sekeliling kita (Insyaallah).

Teknik CPR

Di Malaysia, pendedahan tentang kepentingan pertolongan cemas tidak menyeluruh. Sebab tu, bila berlaku kemalangan or kecemasan, ramai yg berhenti bkn nak menolong tp nak meyibuk je. Paling tidak pun, berenti nak tgk apa yg berlaku. So, kalau korang ada peluang, ambikla kesempatan yg ada utk belajar kaedah2 pertolongan cemas yg ada. Anda mampu mengubahnya......

* Kalau korang nak tgk keberkesanan teknik CPR yg KM belajar, korang pepurala collapse depan KM hahaha.......

14 comments:

risanur said...

pepura collapse depan KM??yakin ke KM nak menolong wat CPR takut KM panik je...

azreen said...

bgusla mcm tu KM sekurang2nye ade jugak penyelamat nnti bile keadaan memerlukan....

dakgilachoc a.k.a nani said...

lerrr en KM, ko takut darah rupanya...ni mesti tak teman mem masuk labor room..lau x pengsan..hiksss...cmna ko nak bg CPR KM lau dah ko yg pengsan dulu..kahkahkah...

suw said...

habistu mase mem bersalin km tak masuk lam bilik skali la ek? kalo masuk mesti pengsan*.tak pasal2 doc kna usung km lak keekekekekek

ita.itu said...

ko bukan ke terer bagi cpr tiap malam..kah.kah.kah

Dee said...

statement ko ta..hahaha..dee rasa sekolah2 patut wajibkan study cpr ni..tp takut plak bdk2 abis buat cpr sesama sendiri..kahkahkah...

Kak Piah said...

takot darah?
syukorla KM ko di lahirkan sebagai seorang lelaki..
kalo dak asal dtg bulan jer pingsan!!
muahahahaks!!!

Neeza Shahril said...

pompuan boleh pepura ke??
budak kacak tak marah ke? hahaha!!!

kuchalana said...

btol la bro.. klu ada emergency.. yg menolong xda.. yg tlg tgk n tlg buat riuh ramai la.. kekeke

mamarempit said...

kalo yang collapse tu nenek2...atok2...tk pon macik2 yg dh ala2 kecut...cam ner? Sanggopkah????

shafarina said...

karang masuk ICU kena pelangkong dgn mem.. :p

hUmmY said...

hahaha!

sile pastikan jgn mkn petai or garlic b4 dat ok!

maken pitam nnt!

:))

PENDEKAR said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA.

MEMAHAMI ERTI PENGORBANAN NABI IBRAHIM YANG SANGGUP MENGORBANKAN ANAKNYA KERNA CINTA PADA ALLAH

MARDHOTILLAH

:-)

BurungBelatuk said...

bagus tu...km leh cadangkan kat depa yg anjur tu wat kursus pree untuk rakyat...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin