Thursday, March 5, 2009

Lepas satu, satu berlaku....

Dalam keadaan ekonomi dijangka akan meleset, mcm2 hal berlaku yg menyulit & menyusahkan hati kita. Bila ekonomi teruk, bisnes teruk dan kompeni gunakan alasan ni untuk downsize bisnes mereka. Antara yg biasa dibuat ialah beri skim pemberhentian secara sukarela or buang terus.

Terkini, kompeni FLEXTRONIC (syarikat ni merupakan pengeluar barangan berasaskan kontrak terbesar di dunia) telah menutup operasi kilangnya di Shah Alam. Jumlah pekerja yg diberhentikan sebanyak 1,382 orang (maknanya mereka ni akan hilang sumber mata pencarian). Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

Sekarang nak cari kerja baru bukan senang. Tetambah, kebanyakan kompeni2 sekarang suka lagi guna tenaga buruh asing. Walaupun kerajaan dok tahu ekonomi makin buruk tapi tenaga2 ni masih dikekalkan. Kdg2 kita hairan, walaupun kita ada pelbagai akta & undang2 tp masalah pendatang tak selesai jugak, kenapa? Adakah undang2 kita lemah or penguatkuasaannya dicemari salah guna kuasa & korupsi? Anda yg celik minda, rasanya arif tentang perkara-perkara ni....

* Dalam situasi sekarang, byk dah situasi yg KM tengok, kereta kena tarik, umah nak kena lelong.....kesiannya...Kepada yg mampu membantu, bantu apa yg patut....

6 comments:

suw said...

kesiannyer..hmmpphh, tp tula..berat mata memandang..berat lagi bahu yg memikul

Neeza Shahril said...

ada kerja pun alhamdulillah...
tapi kalau dapat lebih lagi, rezeki lah tu :)

kojah said...

tompang lalu =)

link2 yok

Shifu67 said...

yg hebatnye org kita ni... dlm duk bising2 ramai yg kena buang keje... kita masih boleh buang RM10 utk keta mainan kan.... hehehe

KM said...

suw- takpela...pakat2 tgkla apa yg bleh bantu...

neeza_shahril-rezeki lebih jgn makan sorang...kongsi2la apa yg patut...hehehe..

kojah- insyaallah, saya linkkan. Don't worry...

shifu67- saya tak buang duit tu cikgu tp saya beli sbg pelaburan. Dah ada org minta nak beli koleksi saya tp tgh tunggu harga up lagi hehehe....

Dee said...

tulah..sian kan? aku pun riso kalo ianya menimpa aku..aku xpe lg..anak2 camana kan? sian...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin