Tuesday, February 24, 2009

Labu, Tol & Gula.....

Dalam negara demokrasi, rakyat adalah raja dalam memilih pemimpin yg dirasakan sesuai utk memimpin & membela nasib mereka. Di negara maju seperti US, Britain, Perancis & Jepun, pertukaran pemimpin/parti memerintah adalah perkara biasa. Siapa boleh memerintah dgn baik akan dipilih & siapa yg gagal akan ditukar ganti. Di Malaysia, kesedaran ni agak sukar diterima pakai oleh majoriti rakyat & perubahan itu hanya ketara selepas PRU-12 yg lalu. Sebelum itu, majoriti rakyat lebih senang bergantung kepada satu parti sahaja walaupun pelbagai parti/pemimpin tersebut telah nyata terpesong dalam usaha memimpin/membangunkan negara/rakyat.


Sebenarnya, kesedaran 'memilih siapa yg boleh memerintah dgn telus & baik serta menolak sesiapa yg gagal memerintah dgn baik' sgt baik dalam proses mempercepatkan kemajuan negara dgn pemimpin yg dipilih akan cuba memberikan perkhidmatan terbaik utk kepuasan rakyat yg memilihnya.

Berdasarkan otak KM yg tidak pandai ini, KM percaya jika semua rakyat mempunyai kesedaran begini, insyaallah para pemimpin yg dipilih tidak akan berani memperkudakan rakyat. Keputusan yg dibuat oleh mereka pasti akan lebih teliti sebelum dipersembahkan kepada rakyat. Jika mereka membuat kezaliman or penindasan maka tukarlah mereka dengan yg lain.



Kecerdikan rakyat berpolitik sebenarnya akan memberi kebaikan balik kepada rakyat. Kecerdikan ini juga akan menyusahkan hati para pemimpin yg selama ni memperkudakan rakyat demi kepentingan/kesenangan peribadi mereka.Sedar atau tidak anda, ada beberapa keputusan yg terpaksa kerajaan tangguh atau batal kerana memikirkan kuasa mereka yg tidak sehebat dulu. Antara

i) pembatalan projek LCCT Labu yg ditentang oleh byk pihak termasuk Tun Mahathir krn disifatkan tidak menggunakan sepenuhnya kapasiti airport di Sepang & dirancang utk kepentingan kroni pihak tertentu. Mungkin ramai tak kenal tokei syarikat tambang murah tu..

ii) penangguhan kenaikan tol. Ikut perjanjian, PLUS ada hak naik tol 10% setiap 3 tahun. Kali terakhir naik 2005. Patutnya tahun lepas naik tp waktu tu kerajaan nak menghadapi pilihanraya so dia tangguh. Bulan lepas, PLUS perhangat balik bab ni kat kerajaan tp masih diam. Kenapa? sebeb kerajaan takut kt rakyat cam andala (anda yg cerdik2 saja hehehe...)

iii) ikut perjanjian dgn pengeluar gula, harga gula jugak patut naik selepas CNY yg lalu. Tapi sampai sekarang kerajaan masih diamkan saja sebab kalau berani, kasi pecahhhhhlaaa hehehe...

iv) harga minyak naik mendadak tahun lepas ngan alasan minyak mentah dunia mahal. Tapi alhamdulilah, dia turun juga sejajar ngan penurunan harga minyak dunia. Bukan sebab harga dunia jatuh saja tp dibantu juga oleh tekanan byk pihak di kalangan rakyat. Jika rakyat buat bodo, harga minyak mungkin masih 2 ringgit lebih lagi sebab di Malaysia, byk barang yg naik disebabkan harga pasaran dunia naik tp tidak kembali turun walaupun harga di pasaran dunia turun.

Byk lagi kalau KM nak ulas tp bosan kalau byk2. Kata orang makan apabila lapar, berenti sebelum kenyang. Sikit2 lebih baik membantu usus mencerna hehehe..... akhir kalam, katakanlah yg benar wpun ada org tak suka mendengar or membacanya....

TERKINI! Akan ada satu lagi pilihanraya kecil apabila seorg wakil rakyat dari Sarawak, Dublin Unting meninggal dunia awal pagi ni.

5 comments:

wanie said...

tengok bulan april nanti cemana ...alahai alahai..dah tukar perdana menteri nanti takut lagi teruk...

Dee said...

betul3x...bg dorang takot sket ngan rakyat..ini rakyat yg kena takot ngan dorang..kuasa kita utk memilih..baru dorang ada ingat sket..

azreen said...

btul km..aku setuju ngan ko... :-)

tulipurple said...

kalaulah seme rakyat mesia bley berpk mcm KM..takde ler yg suka tonggang kuda..rimasss mdgr hal politik skrang.tak per,kita tunggu tgk sapa pecah kasi juga kena..huhu~(sib baik itew org siput sg jugak sudah low profile..haha)

Kebencian_Maharaja said...

wanie- ko takut kena C4 cam altantuya ek hehehe...ada munasabahla kalau gitu...

dee-may election akan dtg, KM nak calon ke bleh? ko nak area mana? Chow Kit? Petaling Street? hehehe...takpun Times Square

azreen- takkan setuju ja kot...lauk2 semlm xde ke?? KM lapaq ni hehehe...

tupurple- mana da dia low profile... tak tengok berita baru ni? Itu Sg. Siput punya org masih ckp besar....satu kali angkat, lempaq dia dlm sungai, bleh?? hehehe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin