Tuesday, March 24, 2009

Rakyat Mara ke Bkt. Gantang & Bkt. Selambau.........

Menjelang Perhimpunan & pemilihan UMNO yg akan bermula hari ini serta 3 pilihanraya kecil 7 April depan, kerajaan Malaysia yg diterajui BN membuat beberapa langkah drastik ketika melihat sokongan rakyat terhadap mereka semakin mengurang. Semalam saja terdapat beberapa perkara yg berlaku yg KM rasa merobek saki baki demokrasi yg ada di Malaysia.

Akhbar alternatif pilihan rakyat hari ini, Harakah & Suara Keadilan digantung serta-merta selama 3 bulan. Alasannya kerana menyiarkan artikel sensasi & tidak benar. Pada KM, jika benar laporan akhbar2 ini pembohong, pihak2 yg masuk paper ini patut saman je. Atau mungkin sebenarnya, kerajaan hari sudah panas punggung dengan pendedahan demi pendedahan tentang kedurjanaan yg mereka lakukan terhadap rakyat.


Semalam juga, di Sungai Petani ketika sesi memperkenalkan calon Pakatan Rakyat untuk seat Bukit Selambau, sekali lagi hadiran yg datang dilayan dengan gas pemedih mata serta meriam air FRU. Hampir 20 orang dipercayai ditahan polis. Gangguan pihak keselamatan juga dilaporkan ketika pengumuman calon PR untuk seat Bukit Gantang di Taiping namun petugas2 PR berjaya mengatasi masalah tersebut.

KM melihat semua ni sebagai usaha terdesak kerajaan untuk mendepani kebangkitan rakyat yg semakin muak & jijik dengan kelakuan pemimpin yg telah lama di singgahsana. Di Malaysia, pemimpin yg terang2 bersalah dengan rasuah terus dijulang & dipertahankan. Tengok apa yg orang Melaka (sebahagianla hehehe....)buat bila pemimpin mereka sah2 rasuah? Mereka sanggup tido di jalan hehehe....demi seorang perasuah......Apala nak jadi ngan orang Melayu kita ni???

Rakyat mungkin lebih takut dengan pengganti PM kaki tido yg dijangka akan turun jawatan April ini. Dia ni lebih 'ganas' sebab jika kerajaan PR di Perak mampu digulingkan secara tidak demokratik kata Dr. Mahathir. Begitu juga dengan tuduhan membunuh oleh penulis/paper Perancis terhadap dia. Jika dia tak bersalah or terlibat, napa diam saja? Sedangkan ia melibatkan maruah, kredibiliti dia sebagai pemimpin yg akan menduduki kerusi no. 1 kerajaan. Marilah jika berfikir & menjadi warganegara yg lebih prihatin & peka dengan semua masalah yg berlaku. Jika kita tak peduli, bimbang sedikit masa lagi kita akan menjadi masyarakat yg hidup dlm tekanan & ketakutan.

* Ahad ni, KM ngan Mem dah merancang nk ke Sekolah Men. Teknik Sungai Petani (sekolah lama Mem). Bukan ada acara "Jom Kembali Ke Sekolah" tapi nak melihat proses penamaan calon PRK Bukit Selambau. Kalau sesapa nak ke penamaan calon Bukit Gantang, bleh ke Dewan Perbandaran Taiping (dulu dikenali MPT), dekat ngan Taman Tasik Taiping.


2 comments:

kakpiah said...

MPT dah tukar nama ek?
awat aku tak taw?
wakaka nmpk sangat tak ambik tau...

aku dah mual la dgn politik plastik semua nih..

huh!!

*nak soh mak aku jual goreng pisang la kat sebelah Dewan Perbandaran masa penamaan calon tu nanti.. musti laku giler.. ahaha!*

Dee said...

eh..ko x takut kena sembur gas pemedih mata ke? dhlah mem tu preknen..jaga dia baik2 km...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin