Wednesday, March 25, 2009

Sambut Maulidul Rasul Tapi Jgn Jadi Seperti Abu Lahab!!

Rabiulawal masih berbaki sehari dua. Rasanya belum terlewat untuk menyatakan kesyukuran di atas kelahiran Baginda s.a.w pada tanggal 10hb ini pada lebih seribu tahun yg lalu. Sesungguhnya dinyatakan dalam Quran, kelahiran Nabi Muhammad s.a.w adalah rahmatan lil allamin (rahmat pada sekalian alam).

Namun bermuhasabah atau tidak kita setiap kali menyambut Maulidul Rasul? Adakah kita telah benar2 menjadi umat Muhammad s.a.w yg telah sedaya udaya mengikut secara ajarannya? atau kita tidak lebih bersikap seperti bapak saudara Baginda iaitu Abu Lahab?


Abu Lahab ini merupakan bapak saudara Baginda s.a.w yg paling gembira ketika mendengar perkhabaran ttg kelahiran Baginda s.a.w. Diriwayat bahawa dia telah membuat kenduri besar (byk sekali unta disembelih) sempena kelahiran Baginda. Dia juga membebaskan hambanya yg disayangi iaitu, Suwaibah Al-Aslamiyah (hamba yg paling mahal di Tanah Arab ketika itu) kerana hamba ini membawa perkhabaran ttg berita kelahiran tersebut. Suwaibah juga merupakan ibu susuan Rasullulah yg pertama.

Namun, sayangnya Abu Lahab ini tidak pernah beriman dgn ajaran Islam yg dibawa oleh Rasullulah walaupun segala bukti kebenaran Islam dikemukakan di depannya. Sejarah ini menentang Baginda memang dahsyat. Senang cakap bila sebut je bab-bab/pelaksanaan Islam ni, Abu Lahabla yg nombor wahid (1) menentang. Sehingga Allah s.w.t telah merakamkan siksaan terhadap Abu Lahab & isterinya dalam Surah Al-Masad, yg kita mungkin selalu baca dalam sembahyang. Namun riwayat juga menceritakan bahawa Allah meringankan siksaan terhadap Abu Lahab setiap kali Isnin, ada yg meriwayatkan setiap tahun tanggal 10 Rabiulawal kerana kegembiraannya menyambut kelahiran Nabi.

Pengajarannya, jgnlah kita hari ni menjadi seperti Abu Lahab, yg begitu gembira menyambut hari kelahiran Nabi tp dalam masa yg sama kita menolak ajaran yg dibawa oleh Nabi atau kita mempermain2kan apa yg Nabi sampaikan kepada kita.

* Hari ni ramai yg memperkecilkan ajaran yg Nabi bawa dgn pelbagai anggapan seperti ajaran ini sudah tak sesuai dgn zaman, mengikut Islam keseluruhannya, susah nak maju, dan pelbagai lagi tuduhan jahat yg selalu kita dengar org Islam sendiri bercakap.

3 comments:

Masy said...

umat islam sndiri x hormatkan islam, mcmana org bkn islam nk hormatkan islam. huhuhuh

Unknown said...

ituler..hmmmm..
muhasabah diri

Dee said...

mmmmm....tgh bertafakur n bermuhasabah diri...mmmmm....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin