Wednesday, February 18, 2009

Labur RM1, Dapat 700 ratus! Tak Percaya?


Maksud ayat Quran:
Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya. (Al-Baqarah: 261)




Maksud ayat Quran:
(Menolak peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan memaafkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati dan (ingatlah), Allah Maha Kaya, lagi Maha Penyabar. (Al-Baqarah: 263)

* Motif KM, apa yg kita ada & miliki, yang mutlaknya adalah milik Allah. Jgnla terlalu kedekut & gunakan pada jalan yang sepatutnya. Sesungguh, amal kebajikan yg baik, balasannya akan kembali pada kita.

5 comments:

Dee said...

percaya2...tp kita pun kena rajin bersedekah..ko x nak sedekah kat aku? tp idaklah ko bg rm1 aku nak bg ko balik rm700...kehkehkeh..

kakpiah said...

betul..betul..betul...

Sofira said...

Banyakkan bersedekah, banyakkan, banyakkan, banyakkan!

Sesungguhnya apabila seseorang anak adam meninggal dunia, hanya 3 amalan yang akan mengiringinya di alam barzakh kelak iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan doa dari anak yang soleh/solehah.

Percayalah! :P

azreen said...

percaya.... :-)

Anonymous said...

dee- aku kalau sedekah, aku xharap baalasan dr ko hehehe...aku ikhlas...(ayat masuk bakul)

kakpiah- jgn betul saja...uluq2 maila hehehe...

aidura- sesungguhnya apa yg Allah turunkan & Rasul bawakan itu benar belaka...

azreen- jgn percaya je...kena amalkan gak hehehe....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin