Tuesday, August 19, 2008

Permatang Pauh yang Indah Nan Permai

Beberapa hari KM meninggalkan Calculatorbuta atas sebab2 yg tak dapat dielakkan. Minggu ni, budak sekolah bercuti selama seminggu. Ramai yg membawa anak-anak makan angin, travel dalam & luar negara. Kepada yg berminat ngan politik negara, ramai dah berkampung di Penang khususnya di sekitar Permatang Pauh sama ada sebagai petugas parti atau pemerhati bebas. Suasananya sejak penamaan calon 16 Ogos lalu cukup hangat ngan kempen kedua-dua parti utama yg bertanding, PKR & BN. Calon AKIM plak dilihat cuba untuk memecah undi & peluang utk kehilangan deposit pertaruhan memang cerah. Dianggarkan lebih 30 ribu orang telah membanjiri sekitar Institut Perguruan Tunku Bainun pada hari penamaan tersebut.

Pemerhati politik menganggap pilihanraya ni sebagai 'Ibu Segala Pilihanraya Kecil'. Pilihanraya kecil ini dilihat lebih kepada pertembungan nasional. Ia mungkin menentukan masa depan karier & hasrat politik Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) untuk menguasai Putrajaya pada 16 September ini. Ia juga akan mengukur tahap penerimaan keyakinan rakyat terhadap kepimpinan BN yg agak tercalar sejak Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu serta kerelevenan parti itu untuk terus menerajui negara ini.

Jika anda berada di sekitar Permatang Pauh waktu ni, ada akan menyaksikan kempen yg berlangsung bagaikan pesta. Pelbagai strategi digunakan oleh pihak yg bertanding. BN yg dilihat sebagai underdog dilihat menggunakan semua saluran media yg dikuasainya utk menyerang peribadi DSAI walaupun selalunya mereka melaung2kan bahawa jgn menyerang peribadi calon.

Walaubagaimanapun, seramai 58,459 orang pengundi berdaftar akan menentukan siapa yg layak mewakili mereka pada 26 Ogos 2008 ini. Namun begitu, terdapat faktor2 lain seperti penggunaan IC org lain utk mengundi, pengundi hantu, pemindahan lokasi pengundi, rasuah antara yg akan terus mewarnai pilihanraya di Malaysia ini. Jika dalam tv, anda melihat perlakuan liar & ganasnya penyokong PKR, apa kata kita melihat gambo penyokong BN plak.



Gambo ini dipetik daripada pemerhati bebas piliharaya malaysia (MAFREL)

* Menjelang hari pengundian 26/08/08 dijangka akan ada lagi kejutan last minute utk mempengaruhi hati pengundi. Salah satunya mungkin harga minyak akan diturunkan dalam tempoh terdekat ni atau mungkin lebih ramai akan mendakwa disodom hehehe..tunggguuuu

15 comments:

Anonymous said...

hairan pada reporter yg kena pukul
cakap ada ramai polis yg berhimpun
takkan polis tgk saja kot org kena pukul

Anonymous said...

kenapala punggung saiful saja yg dipilih
jika btl anwar gila punggung
sure azmin dan ezam dah di sodomi sama

KM said...

Reporter yg kena belasah, memang wajar kena belasah pun. Org ckp lain, dia tulis kot lain. So, jgnla hairan dlm keadaan sekrg ye. Mungkin beberapa ari lagi menteri plak diberitakan dipukul hehehe... xcaya nanti baca suratkhabar or tgk tv

KM said...

1998, Azizan & Sukma pun bersumpah juga. Tak lama pastu mereka menarik balik sumpah yg dibuat.
Skrip mungkin sama, cuma orgnya yg berbeza....

ita.itu said...

sokong anwar..hehe..tp tv3 buh yg PKR je jahat kan..x adil sungguh

anaiz said...

compom BIRU CAIR menang.
BIRU PEKAT sila babai, jangan harap nak menang okeh..

KM, kat bandar sunway pun sibuk kempen sakan..

cHeRyNa PiReS said...

susah nak cakap sal parti satu tuh...ramai sangat penyokong gelap walopon aku suke ngan calon si biru cair...

Mira said...

kalo boleh nk malaysia yg dulu..
malaysia dh x selamat..
kt swak ni x rasa sgt..
tp sedih jugak la bila mengenangkan nasib anak bangsa generasi depan...

KM said...

ita- media2 mainstream Msia ni bleh tgk & baca je tp belum tentu bleh percaya. Nanti saya jd calon, sokong saya plak ye hehehe...

anaiz- Kt Sbrg Jaya sibuk kempen ye? Patutla nampak ana kt tiang letrik tgh pasang bendera hehehe...

cheryna- lain tahun saya kasi taruh Pires & Torres jd calon ye....keh2

mira- sesuatu bangsa @ umat akan mula menuju kehancuran @ kepupusan apabila mereka meninggalkan Allah. Maka Alllah juga akan meninggalkan mereka sedikit demi sedikit. Akhirnya mereka dihancurkan kerana kezaliman mereka.

Laxmana said...

jom kita berdoa bersama...

gua x kira bro, gua nak menuju ke arah Malaysia yang lebih baik...

kalau x baik2 jgk, kita tkr lg!!! ;)

KM said...

Kalau semua rakyat berfikiran cm bro, pemimpin takleh la sesenang je menipu rakyat.
Masalahnya ramai antara kita xkisah sgt ngan persekitaran mereka. Yang penting bg mereka, makan..makan..makan. Nak jadi ape pun xkisah janji aku leh makan.
Semoga rakyat Msia makin berubah atitudenya..insyaallah,

Aidura Sofiee said...

tgh tunggu harga minyak bila nak turun...

KM said...

Jgn takut, berani kerat jari minyak akan turun hehehe..Kalau tak turun suruh Paklah yg turun hehehe...

Anonymous said...

betoi ka KJ kena pukul kat matang pauh

Spy Rakyat said...

kalau dia kena pukul, memang berbaloi pun sbb budak2 UMNO pun xsuka sama dia hehehe..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin