Tuesday, July 8, 2008

Siakap sinohong, gelama ikan duri......

Alkisah berkata Perdana Menteri sebuah negara yg bernama Abdullah bin Ahmad bahawa berbohong ni satu perbuatan negatif & mengkhianati negara & rakyat. Dan pelbagai lagi dimeraban oleh orang tua ini berkenaan dengan sifat bohong ini.

Hatta kita ingin bertanya balik kepada orang tua ni, siapa yg mengajar siapa berbohong? Siapa yg berbohong kepada rakyat tentang tarikh pembubaran Parlimen yg lalu? Sapa yg berbohong kepada rakyat tentang tarikh nak naikkan harga minyak? Maka fahamla kita bahawa sifat buruk ni datang dari yg tua kepada yg muda, yg memimpin kepada yg dipimpin dan seumpamanya.

Maka bila orang tua ni berkata begitu maka ia tak ubahla spt perpatah Karam Singh Walia, seperti ketam yg mengajar anaknya berjalan betul sedangkan dia pun jalan tak betul. Hehehe....lu pikirla sendiri, kata Nabil.
* Ingatla saundara, pembohong ni sifat org2 munafik seperti Abdullah Bin Ubai di zaman Rasullullah s.a.w. Mereka ini, di mulutnya lain & di hatinya lain.

2 comments:

Neeza Shahril said...

saya suka article ni.. sebenarnya saya suka orang2 yang banyak tahu sejarah Islam.. sebab saya kurang membaca.. jadi, saya cedok ilmu dari orang yang lebih alim.. thanks for sharing..

dunia sekarang ni memang macam ketam.. saya tak nak nak jadi ketam sebab nanti saya pulak ajar anak jalan senget.. heheh..

Anonymous said...

Ilmu jika dikongsi akan berkembang tp harta jika dikongsi2 maka akan berkurangan

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin