Thursday, November 20, 2008

Poison Pen Letter......



Sebenarnya KM nak ulas persoalan perjuangan hak pengkid/gay & golongan yg bertentangan ngan tabi'e manusia. Tapi untuk tak menghampakan sahabat blogger, Carrotsusu, kita mengambil kesempatan bercerita ttg acara surat layang.

Rasanya, perkara ini berrlaku dh lama, mungkin sejak manusia pandai menulis or lebih awal dr itu. Hari ni lebih canggih apabila surat layang dihantar melalui emel. Keseluruhannya surat dilayang ditulis tanpa nama penulis atau menggunakan nama samaran.

Ada beberapa sebab manusia menulis surat layang ni. Antara manusia ada yg suka tak puashati ngan kelebihan orang lain @ lebih tepat suka dengki pd org lain. Maka akan dicari jalan untuk menjatuhkan org yg dia tak berpuashati. Macam2 tuduhan akan kuar melalui surat layang jika hasad membara dalam diri manusia. Kadang2 melebih2 sampa tiada asas kebenarannya.

Sebab lain ialah seseorg mengetahui ttg ketidakadilan/penyelewengan yg berlaku. Dia hendak bersuara namun takut jika tindakannya terang-terangan mengundang petaka pada diri sendiri. Maka cara ini digunakan.

Tapi korang rasa surat layang ni berkuasa ke? Rasanya dlm skema perundangan, surat ni tidak boleh dijadikan asas pendakwaan or sebagai bukti kerana tiada pihak yg berdiri utk bert/jawab. Umumnya, ia akan panas utk sementara tp lenyap kemudiannya. Mungkin jika ada tindakan susulan, jalan critanya mungkin akan berbeza.

* Anda penah kena surat layang? Atau anda kena sliper melayang? hehehe....KM selalu juga baca surat layang.....

18 comments:

dakgilachoc a.k.a nani said...

selipar melayang tu sure dr mem ko kn KM kan..=P surat layang aku xpenah dpt lg..surat berantai aderla..kehkehkeh..=P

ita.itu said...

kih.kih.kih..tul tu nani..rasa mem dia bagi pinggan melayang..kah.kah.kah

risanur said...

surat layang tu mmg tak patut dihantar...hanya seliper melayang yg patut dilayangkan...

suw said...

selipar melayang pon penah..surat layang pon penah bace..cume tak penah kna kat diri sendiri kekekek.

Kebencian_Maharaja said...

Nani- mem KM baikla...mana da selipar terbang, dia kasi tikar terbang je....hehehe...ko dtg surat berantai kan? Rantai emas ke rantai beskal?

ita- ko byk nasik tambah ko pandaila...pantang aku peluang sure nak belasah aku...sumpah ko jd mangkok ayun kang...hehehe

risa- selipar tu kita dua layangkan ke nani & ita, bleh? hehehe...

Kebencian_Maharaja said...

suw- sapala yg nakal melayangkan selipar pd Su ye? bagitau cpt..nanti saya antar kaki2 pukul saya (nani & ita) gi belasah hehehe....

suw said...

keh keh keh..km ade kuncu2 ghoper2 nyer..hahahahahhahaah, kuncu2 km mmg ganaszzzz

azreen said...

surat layang...? apa tu...main layang2 tahu la km...kihkihkih

Dee said...

surat layang ni dtgnya dr org yg penakut..kalo brani ckp dpn2lah..apa layang2?!!

Kebencian_Maharaja said...

suw- ganazz ke diorang? KM rasa cam pak lawak je diorang hehehe....

azreen- surat layang tu bisa menusuk hati & kalbu......Tapi periuk melayang biasa melukakan kepala....

dee-tak dinafikan sebahagian yg buat ni tak berani berhadapan. Tp bila berani sgt sure mcm2 berlaku. Kena pecat, kena transfer, dsb.....So pandai2la melompat hehehe....

dakgilachoc a.k.a nani said...

suw..dari ktaorang pukul/blasah suw baik kita pukul KM ramai2 kan.kan.kan..hahahahaha...

Kak Piah said...

pukol KM??
cadangan yg bernasss...

KM said...

nani- ko belum kira aku bertukar lagi....aku jd superman, aku lambung ko gi Tajikistan, nak?

kak_piah- Kalau ko setuju nak pukul KM memang tak heran pun. Sbb ko bengkek sbb KM bleh jawap kuiz ko kan..kan...hehehe....

dakgilachoc a.k.a nani said...

sape sokong kita blasah KM ramai2???..hehehe...eleh nak jadik superman konon...superman tu biol la..pki spender kt luo..kahkahkah...

Neeza Shahril said...

pernah kena.. dan sungguh menyakitkan hati.. tak nak cerita lah benda tu.. :(

Carrotsusu said...

hmm... an easy explanation to understand.. carrotsusu setuju... tima kasih KM... Errr... tapi selalunya kita leh agak kan sape yang bagi surat layang nih.. Hu hu... carrot copy boh kal blog carrot k mende nih....

hUmmY said...

hehehe~

surat tu melayang2 ke?

sape suh x tindih ngan bende berat!

ahahaha!

;p

Kebencian_Maharaja said...

nani- apasal ko anti sangat kat haku? Aku ada pow duit raya ko ke?

neeza_shahril- biarkan ia menjadi kenangan & pengalaman dlm hidup kita ye...

carrotsusu- penjelasan saya ringkas, mungkin org lain ada pandangan lain. Harap kurang2 tak mengecewakan permintaan awk.

hummy- kalau ditindih terlalu berat takut surat tu tak sampai plak hehehe....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin