Thursday, October 23, 2008

My Birthday.....


Sebenarnya arini bukan besday KM pun tapi sesaja KM sebut perkara ni. Ada yang sebut besday, hari jadi, hari lahir & seumpamanya. Setiap orang, ada tarikh kelahirannya. Ada yang suka memperingati tarikh tu, ada yang langsung tidak berminat. Masing-masing ngan pandangan sendiri.

Ada yg suka sambut hari lahir ni sebab leh dapat hadiah dari orang tersayang. Antara perbezaan nyata antara sambutan hari lahir ngan kenduri arwah ialah kek. Kenduri arwah mana orang buat kek kan. Tak tahula mungkin rakan blogger KM, Ita nak buat kelainan ke (jangan marah ye Ta hehehe...).

Tapi sedar atau tidak setiap kali menyambut besday, usia kita makin tua. Sepatutnya dalam keadaan demikian, kita bukan patut terlalu seronok tp kita perlu banyak bermuhasabah ngan diri kita. Apakah sepanjang umur yang diberikan itu, kita telah menyempurnakan tanggungjawab kita atau kita masih leka?

* Sesamalah kita fikir ye, bimbang2 kita tak sempat menyambut besday lagi di tahun depan............Kepada yg menyambut hari lahir hari ni, KM ucapkan selamat hari lahir & renung2lah perbincangan kita arini.

20 comments:

* ayu * said...

great points pointed out in here...
dalam bagai nak rak sambut bday...
sama ke amal dengan umur tuh?

wallahualam..

Mieza said...

tu la pasal hubby along x suka kek n lilin ni...budaya omputih katanya...tp bini dia ni degil...:p
along harap dh lebihkan amalan utk akhirat dan bau2 bacang utk duniawi...:D

* soalan cepumas (hujan kilat x kat penang...hahaha)

butterflytwinlove said...

nenek selalu cakap kat kitorg bila kitorg besday iaitu sebenarnya tiap2 tahun yg kita sambut hari kelahiran tu sebenarnya tanpa sedar kita lagi pendek umur..semakin dekat dengan kematian..kalau fikir2 semula btol juga apa dia cakap..

KM said...

Ayu- betul tu Yu. Bersamala kita ingat-mengingati semasa kita.....

Mieza- Anak Pak Usof memang degil2 pun hehehe....nak kena tarik teling pe..hehehe..
Jaw: Penang ujan lebat2 tp kilat kurang, bleh gitu?

Butterflytwinlove- Betul apa yg nenek katakan tu. Sedetik masa berlaku, semakin hampir kita ngan kematian. Berapa ramai ingat?

Ungku Nor said...

cehh..baru ingat nak wish happy besday kat KM ;p

ita.itu said...

hantu ko km..ada ke suruh aku wat kenduri arwah buh kek..ko nak suruh aku mati awal ke?

Kebencian_Maharaja said...

Kak Ungku- hehehe...tgk tajuk cam arini besday saya kan hehehe...saja trick org.

Ita- aku gurau ja Ta. Tak niat pun nak minta ko mati awal. Ko marah Ta? hehehe....

wanie said...

oh saya tak sambut besday tahun ni

sedihnye.huhuhu..melampau gilo kenduri arwah ada kek..kek pisang bleh lo

risanur said...

memang benar kita selalu lupa setiap hari lahir yg kita sambut makin bertambahla usia kita...
risa rasa masih belum sempurna lagi apa yg risa nak buat...takutnye kalu Allah menjemput risa lebih awal..tak dapat bayangkan...

Neeza Shahril said...

birthday akak bulan depan.. akak tak harapkan hadiah dari orang lain tapi husband je.. nak tunggu dia bagi hadiah kena masa birthday je la.. sebenarnya bukan nak sambut birthday tapi nak hadiah hahahaha!!!

kalau kita ingat yang umur dah tua dan makin dekat nak mati baik jugak kan...

:: Cikgu Wiween :: said...

tak sabo mau sambut besday yg ke 18 *buat kali ke 9* agagag :p

KM said...

Wanie- awk tak sambut besday tp sambut deepavali ekkk hehehe....

risa- Tau xpe hehehe....risa baru sambut besday kan..

neeza- habaq awal bagi org standby hadiah kan..pandai..pandai hehehe..

cikgu aween- brapa kali 18 tahun daaaaaaaaaa......hehehe...

alia said...

makin tinggi umur..makin matang...tp ada gak sebaliknya...

apa2 pung hapi bezday pada kawan2 yg lahir hari nie

.::WaNiE::. said...

waa km nak kene luku ni deepavali lagi lar duk rumah

nak masak best2 tp makan sorg2 waaa..somi ku keje

KM said...

Alia- betul tu alia, ada org makin tua makin jauh dr Tuhannya.

wanie- hehehe...KM melawak je.Jgn terasa papa ye.

kuIna Jentayutiara said...

singgah nk ucap slamat hari tua..

setiap hari matahari sebenam & muncul pula kesokannya.. hari berlalu, masa berganti.. kita semakin tua. Bersukurlah kita masih diberi kesempatan utk melihat matahari terbit...

KM said...

Kuina- hehehe...semakin hari semakin tua kita kan...huhuhu...

hUmmY said...

nak adiah beday ken ah?

hiks

KM said...

Hummy- Bila besday? Nak pi adiah ni hehehe

izan said...

km

hihihi... kelakarlah gambar katon tu... kita bangga umur dah makin meningkat .... tapi banggakah dengan ilmu yg aku ada...hmmmm...(tengah fikirlah ni km)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin