Monday, October 13, 2008

Amerika telah sakit....kita bagaimana?


Ada perpatah ekonomi yg berkata, apabila US mula bersin-bersin, negara-negara lain akan mula mendapat demam selsema. Apabila US mengalami sakit, negara-negara lain mungkin akan masuk ICU jika suntikan steroid tidak diberikan segera.
Antara kita mungkin sedang lena tido & tak ambil pusing masalah ekonomi yg melanda US dan tempiasnya mungkin kena ke atas negara2 lain termasuk Malaysia. Ada penganalisis menjangka masalah ini mungkin lebih teruk daripada krisis kewangan Asia 1997-1998 & mungkin menyamai krisis ekonomi dunia yg berlaku sekitar 1930-an.
Rasanya dah trillion dollar jumlah suntikan ke dalam ekonomi US untuk mengatasi masalah ini. Ini tidal mengambil kira tindakan penyelamat oleh negara2 maju lain seperti Jerman, France dsb. Berbillion2 juta nilai modal yg 'disapu' keluar daripada pasaran saham seluruh dunia termasuk Bursa Malaysia ekoran kejatuhan berterusan beberapa minggu yang lalu. Harga bahan mentah seperti minyak mentah, besi, & arang juga jatuh ekoran kebimbangan bahawa dunia akan mengalami kemelesetan kali ini. Nilai matawang juga mengalami penurunan.
Yang paling selamat dalam simpanan ketika ini ialah pegangan emas kerana emas merupakan medium paling selamat dlm apa jua situasi ekonomi. Harga emas minggu lalu didagangkan dalam nilai yang meningkat.
* kepada semua rakyat, bersedia semua bimbang2 krisis ini akan menjejaskan kehidupan kita jua.....

7 comments:

Unknown said...

kite bli emas la bebanyak km..jom gi borong heee :P

ita.itu said...

km ko beli kan aku emas leh x? haha...mampus la aku bini ko bc..eh aku pun tgh sakit apa nih.bkn amerika jek..hehe

KM said...

su- Bleh...KM tunjuk, su bayar bleh? hehehe...

Ita- emas takleh..bijih ko nak? keh..keh...Amerika sakit ekonomi..yg ko sakit jiwa pa keh..keh

.::WaNiE::. said...

bos aku galak sungguh menukar duit usd ke rm

dakgilachoc said...

KM, silalah hadiahkan kita emas byk2..ok tak? =P

Yuyun said...

kalau org tak silap this thing will happen setiap 10 tahun..like 1998 crisis kewangan..dgn byk kejatuhan bank2 gergasi amerika serta negeri2 di amerika yang sebelom ini membantu kepada ekonomi..setuju dgn KM yang benda ni akan sgt2 mempengaruhi kehidupan dunia.

Anonymous said...

Wanie- Apasal dia tukar ekk? Dia takut currency US collapse ekk?

Wanie- Pisang enas blah la..nak ke?

butterflytwinlove- krisis kali ni dijangka seburuk krisis ekonomi 1930-an. Kita tunggu & lihat le....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin